Linkbuilding er en meget vigtig, men også meget tidskrævende del af arbejdet med SEO.
Sammen med din hjemmesides tekstindhold er kvaliteten af dine links den mest betydningsfulde faktor,
når Google skal rangere dig blandt søgeresultaterne.

Når vi arbejder med linkbuilding for dig, sørger vi for at skaffe dig backlinks fra troværdige og relevante kilder, så hvert link booster din placering mest muligt. Mange virksomheder vælger at få et SEO bureau til at stå for linkbuilding, netop fordi det er så stor en opgave.

Det kræver et stort netværk at skaffe det nødvendige antal links, som samtidig er af en brugbar kvalitet. Men der findes også SEO værktøjer, man kan tilkøbe så man kan få inspiration af sine konkurrenter og det bruger vi naturligvis også.

Man skal dog passe på med at total kopierer konkurrentens linkbuilding 100% da det hurtigt kan gå galt. Men at få inspiration og se om du kan få de bedste links fra alle dine konkurrenter, så er du ret godt kørende med din linkbuilding.

Vores SEO konsulenter har mange års linkbuilding arbejde i fingrene, og du er velkommen til at betro os opgaven med at finde gode links til din hjemmeside eller webshop.

Linkbuilding er 30-50% af alt SEO arbejde.

Det er ingen hemmelighed, at linkbuilding er den vigtigste færdighed indenfor SEO.

Faktisk er det en blanding af flere forskellige færdigheder: Du er nødt til at mestre indhold, salg, programmering, psykologi og god gammeldags marketing, hvis du vil have andre til at linke til dit websted.

Pointen? Hvis du ønsker mere søgemaskinetrafik, er linkbuilding et must.

Og i denne guide vil jeg vise dig alt, hvad du har brug for, for at kunne opbygge kvalitetslink.

Det grundlæggende i linkbuilding

Google har meldt ud, at de 3 ting som har størst betydning for dit søgeresultat er :
Rankbrain ( søgemaskinens algoritme )
Indhold også kaldet content
Links også kaldet linkbuilding

Det er altså klart, at links stadig er grundlaget for Googles algoritme. Spørgsmålet er:

Hvorfor er links stadig så vigtige?
For at forstå dette, skal du tage et skridt tilbage i tiden og tænke på internettet før Google-tiden.

Dengang hed de dominerende søgemaskiner på markedet Yahoo! og Jubii (husker du dem?). De rangerede deres søgeresultater 100% baseret på indholdet på én webside.

Indtast nu: Google.
Deres nu berømte PageRank-algoritme ændrede spillet. I stedet for blot at analysere indholdet på én side, så Google på, hvor mange mennesker der linkede til den side.
Det svarer lidt til, at man tager en tur ned af gågaden, hvor to butikker sælger den samme vare. Den ene er propfyldt, og den anden er halvtom.

Hvilken en går du ind i?

Du går selvfølgelig ind og ser, hvad der sker af spændende ting i den propfyldte butik.

Man kan sige, du følger strømmen, ligesom Google gør med links.

Og de havde ret. Næsten 20 år senere er links stadig den bedste måde at bestemme kvaliteten af en webside sammen med indhold og teknisk opsætning m.m.. Derfor er backlinks stadig utrolig vigtigt for Google.

Når det er sagt takket være opdateringer som Google Penguin, fokuserer Google nu på kvaliteten af links (ikke kun linkmængden).

Du undrer dig måske over:

Hvad er et link i høj kvalitet nøjagtigt? Og hvordan benytter man dem?

Sådan finder du links i høj kvalitet

Hvad er et godt, og hvad er et dårligt link?

Hvorfor er dette vigtigt?

Når det kommer til at opbygge backlinks, kan en af to ting ske:

Du bygger gode links og stryger til tops på Google
Du bygger dårlige links, og du opnår derfor kun sekundære placeringer.

Det er derfor man først undersøger og beregner hvilke links, der er gode at bygge.

Page Authority

Google har brugt pagerank i mange år. Det kan dog ikke længere ses, men man kan bruge forskellige software til at måle, hvor høj en authority en hjemmeside har.

Brug f. eks  Ahrefs eller vores eget ‘All in One Software’. Man smider blot linket ind, og så kan man straks se værdien af sitet. Det bliver delt op i to tal fra 0-99. Jo højere de to tal er, jo bedre er det at modtage et link fra den givne hjemmeside. Eksempelvis kunne det være 33/44 som var de to tal.

Kan man holder sig til +30/30 links, så er man rigtig god kørende.

Det andet tal står for domain rating. Det er naturligvis bedre at få et link fra en kendt avis, fremfor en lille og ukendt hjemmeside/blog.


Relevans

Et relevant link er altid det bedste at få, så gå efter høj pagerank samt domain score og relevans. En stor blog omkring smykker er god til en forretning, der sælger smykker. Ligesom et stort cykelforum med høj værdi har stor relevans, hvis du sælger cykler.

Intern placering af links

Links i footer og sidebar m.m. er ikke længere så gode, som hvis du inkorporerer dine interne links ind i dit indhold. De links som står først på din side er også de vigtigste og får den højeste linkværdi (linkjuice).

Undgår også for mange interne links på en side, fordi du “udvander” din linkværdi.. Sørg for at linke fra relaterede undersider over til dit hoved søgeord, så du samler værdien af linkværdi.

Husk at have tungen lige i munden. Det kræver mange års øvelse at lave god intern linkbuilding.

Naturlig linkbuilding

Har du fået et link til din hjemmeside, fordi du har skabt godt indhold? Eller har du fået et link, fordi du hurtigt smuttede forbi en blog og smed et link, inden du klikkede videre igen? Det er klart, at Google kigger på de naturlige links som får størst værdi. Google er en intelligent robot.

Google kan ud fra deres retningslinjer straffe dig, hvis de bevidst ser, at du manipulerer med links og dermed laver det, man kalder ‘Black hat’.
Det er ikke naturligt at få 1000 nye links om ugen f. eks.

Link i ankertekst:

Et ankerlink er et link, du kan klikke på.

For eksempel: Vi er det bedste SEO Bureau i Danmark.

På SEO Bureau har vi lavet et link, der linker til den side, som beskriver søgeordet SEO Bureau. I vores tilfælde er det vores forside. Dette er linket i en ankertekst.

Brug det kun i begrænset omfang og med omhu. Google kan se det som spam, hvis du har for mange perfekte ankerlinks, og det ønsker man jo ikke.

Det gælder både interne og eksterne links.

Husk det skal være naturligt.

Nofollow vs. Dofollow
‘Nofollow’ er et tag, der er føjet til et link, der fortæller søgemaskinerne: ”Dette link må ikke regnes som en påtegning.”

Når det kommer til SEO, vil du naturligvis have så mange normale ‘dofollow’-links som muligt.

Det er dog sundt at have begge dele.
 Man skal jo nødig få Google til at tro, at du er en robot.

Nogle siger nofollow-links ingen værdi har, men vi synes dog også, at de giver værdi selvom de giver knap så meget som dofollow-links.

Det er ikke naturligt at have 100% dofollow-links til ens hjemmeside.

Godt indhold skaber links fra andre

Hvis man skaber noget godt indhold, så er der også andre, som har lyst til at linke til det.

Det kunne være :

En liste med gode links til linkbuilding
Det kunne være en guide til at hjælpe andre. Video guides er blevet utrolig populære.

Man kan lave en pressemeddelse for at gøre opmærksom på sit indhold. Sende nyhedsbreve ud eller kontakte andre hjemmesider, hvis man ønsker de linker til ens indhold.
Har man lavet en god opskrift kunne det være andre opskrifts hjemmesider vil linke til den gode ide. Nogle gange kan det kræve, at man sender en mail, for at høre om det kan lade sig gøre.

Der er ‘black hat’ og der er ‘white hat’

Black hat er et begreb, der betyder, man går over stregen i forhold til Googles retningslinjer. Her kan man blive hårdt ramt af Googles hammer.

Da Google Penguin blev indført, gik den hårdt igennem alle de spamlinks, der var opbygget til hjemmeside. Mange hjemmesider blev kastet fra første side helt til side 10 eller værre på Google-søgningen.

Opbyg derfor stille og roligt gode links, så du undgår at blive straffet af Google.

Linkbuilding liste:

Vi har lavet en lille liste til dig, så du kan komme i gang med det samme:

anyhed.dk
Linkcentralen.dk
dklinks.dk
amino.dk/bizz/newcompany.aspx
hotfrog.dk
yelp.dk

Rigtig god fornøjelse med din linkbuilding.

Shopping Basket

KONTAKT KVALITETS SEO.

Skal vi samarbejde og lave resultater?

Kvalitets SEO

Gratis Rapport

GRATIS RAPPORT.

Få din gratis rapport, udfyld venligst formen.

seo tips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu og få online marketing, og seo tips.