Spring til indhold

Hvorfor SEO? – Hvorfor Ads?

Google AdWords, som nu hedder Google Ads, er fantastisk til at få øjeblikkelig synlighed og nye kunder. Men i nogle brancher er klikpriserne også meget dyre, og derfor kan det være svært at svare generelt på spørgsmålet, om man bør vælge SEO eller AdWords.

Har man et stort budget, bør man klart satse på begge dele. Har man et lille budget, bør man måske kun arbejde med organisk SEO.

Effektiv SEO er en langsigtet strategi, og der går typisk 4-6 måneder, før resultaterne begynder at vise sig. AdWords virker derimod fra dag et.

En dobbelt strategi, hvor man er synlig både på effektiv SEO og AdWords, er den optimale strategi.

Skal jeg bruge SEO, eller skal jeg bruge AdWords? Det er egentlig et rigtig godt spørgsmål. Nogle gange er det et nemt spørgsmål, og andre gange er det et svært spørgsmål.

Det kommer både an på dit budget; har du overhovedet råd til at bruge AdWords? Men det kan også have en betydning, om der overhovedet er nogen søgeord, der kan bruges til SEO, og det vil jeg starte med at give et eksempel på.

Ring mig op

Bliv Ringet Op SEO/Ads
Jeg er interesseret i:

———-

Det vigtigste fra denne side:

  • SEO eller AdWords er to forskellige strategier til at dominere online markedet
  • AdWords kører på en auktionsmodel, hvor annoncører byder på søgeord, og de højeste budvindere får vist deres annoncer i søgeresultaterne
  • Prisen for AdWords til en webshop afhænger af flere faktorer, herunder konkurrence på søgeord, kvaliteten af annoncer og landingssider, og budgettet, der er til rådighed for annoncering
  • SEO priser starter fra 2.500 kr./md. til 15.000+ kr./md., og de afhænger altid af opgavens størrelse, hvilken type hjemmeside, dine mål, ambitioner og budgettet til rådighed
  • Kvalitets SEO tilbyder en gratis SEO analyse, der inkluderer en teknisk analyse af dit website og/eller en søgeordsanalyse
  • Kvalitets SEO tilbyder også en halvering af SEO og Google Ads udgifterne ved at matche din nuværende løsning til halv pris

———-

Den lille, lokale virksomhed får ikke altid meget ud af effektiv SEO

Jeg har for nylig haft en dialog med en virksomhed, der sælger terapi, parterapi og coaching. Virksomheden ligger på Sjællands Odde, men de er ikke interesserede i at få kunder fra de større, nærliggende byer som Ringsted, Olsted og Kalundborg. Derfor har de et meget snævert geografisk område.

Når man laver søgeordsanalysen for at komme frem til de mest optimale søgeord, så er det vigtigt, at man kombinere kompetencerne med det geografiske område man vil findes i.

Det geografisk område i eksemplet er Sjællands Odde, imens kompetencerne er terapi, parterapi og coaching. Hvis man kombinerer kompetencer og det geografiske område, så er der i dette tilfælde 0 søgninger.

Her er det derfor ekstremt nemt at svare på, hvad der skal gøres, for det er nemlig ikke muligt at foretage en effektiv SEO kampagne for netop denne kunde.

Tallene fra Google Analytics er selvfølgelig vejledende. Når de skriver 0, kan der måske godt være to eller tre om året, der foretager den givne søgning, men man må alligevel spørge sig selv, om det i det tilfælde er pengene værd.

Derfor kan AdWords hjælpe

Så er det jo heldigt, at AdWords er så fremragende en mulighed. Med AdWords kan man tegne en geografisk radius, og hvis en bruger så laver en søgning på en af kompetencerne alene, så kommer annoncen frem.

På AdWords behøver man ikke kombinerer kompetencerne med et geografisk område, som man gør det på SEO. Det er også en af de største forskelle i at starte en SEO kampagne og en AdWords kampagne.

Det er klart, at hvis man har en webshop, så er ens geografiske område måske hele Danmark, men det kan jo også være, at man af den ene eller den anden grund ikke kan levere til Bornholm, og så er ens geografiske område jo så alt andet end Bornholm.

Virksomheder i større byer får mere ud af effektiv SEO

Det forholder sig til gengæld anderledes, hvis man har en virksomhed i en større by som f.eks. Aarhus. Hvis du har en virksomhed, der leverer terapi, parterapi og coaching og skal kombinere det med Aarhus som geografisk område, så vil der være markant flere søgninger, end der var i eksemplet med Sjællands Odde.

Situationen er markant anderledes, når vi snakker flere hundreder søgninger om måneden, og så er SEO en genial løsning.

Det er genialt, fordi man ved at ligge i toppen på Google på et meget aktivt søgeord kan få et enormt stort antal besøgende, og man skal ikke betale ekstra, modsat AdWords, hvor man skal betale ekstra pr klik.

seo adwords

Hvorfor lade sig nøje, når man kan gøre begge dele?

I den situation er min anbefaling dog, at man benytter sig af begge dele. Altså at man både fører en Adwords kampagne og en SEO kampagne, for på AdWords betaler man kun for de klik, man får, og hver gang der er nogen, der klikker på din side for at se dine kompetencer, så er det fordi, de har et behov, og hvis de har et behov, er de ofte også købeklar.

Derfor er anbefalingen, at man benytter sig af begge dele, hvis man ligger i en større by. Hvis man derimod ligger geografisk afgrænset i udkantsdanmark, så er der ikke meget at hente ved at foretage en langvarig effektiv SEO strategi, så skal man i stedet fokusere på AdWords og vælge det geografisk område, man rent faktisk dækker.

På den måde undgår man at folk ringer forgæves.

Ofte stillede spørgsmål om SEO contra Adwords

AdWords er en online annonceringsplatform, der blev lanceret af Google i 2000. Det giver annoncører mulighed for at oprette annoncer og vise dem på Google-søgeresultater og andre steder på internettet.

SEO (Søgemaskineoptimering) fokuserer på at forbedre en hjemmesides rangering i søgeresultaterne gennem organiske metoder, mens Google Adwords er en form for betalt annoncering, hvor du betaler for at vise dine annoncer øverst i søgeresultaterne.

SEO er vigtigt, fordi det hjælper med at øge synligheden og trafikken til en hjemmeside fra søgemaskiner, hvilket kan øge mulighederne for leads og salg.

Google Adwords fungerer ved at annoncører vælger nøgleord, de vil annoncere for, og derefter opretter annoncer, der vises øverst i søgeresultaterne, når brugere søger efter de valgte nøgleord. Annoncører betaler kun, når brugere klikker på annoncerne.

Google Ads fungerer ved at tillade annoncører at oprette og vise annoncer til potentielle kunder på Googles søgemaskine og andre websites, der er en del af Google Display-netværket.

Prisen på AdWords afhænger af en række faktorer, herunder din budgetgrænse, konkurrence og relevans af dine annoncer og søgeord. Du kan vælge at betale pr. klik (CPC) eller pr. visning (CPM).

Prisen for AdWords til en webshop afhænger af flere faktorer, herunder konkurrence på søgeord, kvaliteten af annoncer og landingssider, og budgettet, der er til rådighed for annoncering. AdWords kører på en auktionsmodel, hvor annoncører byder på søgeord, og de højeste budvindere får vist deres annoncer i søgeresultaterne.

Det afhænger af din virksomheds mål og ressourcer. SEO kan tage længere tid at få resultater med, men er ofte en mere langsigtet løsning med lavere omkostninger. Google Adwords er hurtigere at få resultater med, men kræver en større investering. Det er vigtigt at overveje begge metoder og vælge den, der passer bedst til din virksomheds mål og budget.