Hvad er

Hvad betyder SEO ?

SEO er en forkortelse af den engelske sætning “Search Engine Optimization”, der på dansk kan oversættes til søgemaskineoptimering. Kort fortalt går SEO eller søgemaskineoptimering ud på, at man optimerer sin hjemmeside eller webshop i forhold til de søgeord der bliver brugt på søgemaskinerne, så man i sidste ende kan få en topplacering.

Lidt viden om søgemaskinerne

De søgemaskiner der fokuseres på er Google, Bing og Yahoo. I Danmark står Google for over 90% af alle søgninger. Til sammenligning står Bing kun for omkring 3% af alle søgninger. Derfor skal fokus selvfølgelig altid være på Google.

Hvis du går ind på Google, så er der nogen annoncer oppe i toppen. Den type annoncer betegner man som Google Adwords eller Google Ads. Der er typisk fire annoncer på en søgning, men hvis der ikke er så meget konkurrence på et område, kan der sagtens kun være tre, to eller en annonce. Nedenunder annoncerne ligger det organiske område, og det organiske område er det, man kan søgemaskineoptimere.

Lidt om brugeradfærd på Google

Når almindelige mennesker bruger Google, så vil ca. 20% benytte sig af Google Ads imens ca. 80% benytter sig af det organiske område. Det betyder, at hvis man gerne vil trække så mange kunder som muligt ind fra Google, så skal man både benytte sig af kampagner med Google Ads og SEO. Hvis man kun dækker det organiske område, kan man selvsagt få 80% dækning, og hvis man alene dækker adwords, kan man selvfølgelig kun få en dækningsgrad på ca. 20%.

Danskerne er blevet rigtig gode til at google, og det betyder, at hvis man ikke finder det, man leder efter på side 1, så udvider man sin søgning og prøver igen, i stedet for at benytte sig af annoncerne eller at gå videre til side to. Derfor er det kun 5% af brugerne, der faktisk går videre til side 2 på Google, hvilket betyder, at 95% finder det de søger efter på første side.

Det handler om at vælge de rigtige ord

Måden der bliver søgt på har også noget at skulle have sagt, for i gennemsnit bliver der kun brugt 3,2 søgeord, når der foretages en Googlesøgning. Derfor er det også vigtigt, når man foretager en søgemaskineoptimering, at man faktisk laver sætninger, der er målrettet til brugerne, for brugerne er rigtig dygtige til at søge. 

Jo mere målrettet du kan lave dine søgesætninger og søgeord, jo mere klar er den bruger eller kunde, der ender på din hjemmeside. Søgningen er nemlig foretaget på baggrund af et behov, og hvis brugeren kan finde dig i det organiske område eller via Google Ads, så kommer de ind med en forventning om, at du kan stille deres behov, og hvis du så rent faktisk kan det, så er de klar til at købe.

Skal du lige have en kort opsummering?

Det er i det organiske område på en søgemaskine, man dukker op, hvis man har optimeret de søgeord, man bruger på sin hjemmeside i forhold til Google. 

Den måde du sikre dig at du dukker ordentligt op på Google, det er ved at følge deres retningslinjer. Du skal bruge deres værktøjer som Google Analytics og Google Search Console, så du kan sætte din SEO rigtigt op. På den måde kan du nemlig sikre dig, at Google læser dine tekster korrekt.

Google har robotter, der lige så stille læser teksterne på din hjemmeside, og de vurderer om overskrifterne er sat rigtigt op, om du har en sidetitel, der er relevant i forhold til dit indhold og de undersøger, om du har en metabeskrivelse, der også dækker brødteksten på din hjemmeside. 

Hvis alt det spiller og er lækkert, og du samtidig har eksterne links, der peger i retning af din side, så kan du få en topplacering i det organiske område, og så får du kunder ind på siden, der har et behov, og hvis du så kan opfylde det behov, så får du penge i kassen.

 
Vil du have optimeret SEO på din hjemmeside, så tjek vores priser, eller kontakt os for en uforpligtende dialog.

Shopping Basket

KONTAKT KVALITETS SEO.

Skal vi samarbejde og lave resultater?

Kvalitets SEO

Gratis Rapport

GRATIS RAPPORT.

Få din gratis rapport, udfyld venligst formen.