Søgeordsanalyse

Det vigtigste, når man laver SEO, er at lave en søgeordsanalyse via et værktøj til søgeordsplanlægning.

Man kan med fordel bruge neilpatel.com til at se, hvad konkurrenterne gør.
Skriv konkurrentens www-adresse ind, og du kan se, hvilke søgeord de ranker på. Du kan også se deres placeringer, og hvor mange søgninger der er på de enkelte søgeord pr. måned.

Udover det skal du naturligvis også selv tænke over, hvad du gerne vil findes på, og du skal tjekke, hvor mange der månedligt søger på disse søgeord.

Træk gerne alle tallene over i excel, når du laver en søgeordsanalyse. På den måde får du et bedre overblik .

Hvis man f.eks. har fundet ud af, at følgende tre søgefraser er gode:

  • søgeordsanalyse
  • søgeordsanalyse guide
  • søgeordsplanlægning

Så kan man med fordel skrive dem ind i samme tekst. Du skal ikke lave en tekst for hvert eneste søgeord, du finder. Du skal
inddele dem i grupper med søgeord/søgesætnigner, som passer sammen.

Søgeordsanalyse

Det er meget vigtigt, at man analyserer sig frem til sine valgte søgeord. Der er rigtig mange virksomheder, der forsøger at gætte sig frem til deres søgeord, fordi de er overbevist om, at de er eksperter indenfor deres eget felt.

Naturligvis er de eksperter, men desværre er det ikke alle fagudtryk, der bliver brugt på Google, når en bruger skal finde en løsning eller et produkt.

Det kan være dyrt at gætte forkert, når det kommer til SEO

Her får du et eksempel fra en IT-virksomhed i Aarhus. De havde brugt fire år på at arbejde på deres placering inden for 45 forskellige søgeord. Hvis de havde lagt ud med at foretage en søgeordsanalyse, så havde de kunnet se, at der var 0 månedlige søgninger på 40 ud af de 45 søgeord, de havde valgt.

Det man skal huske, er, at det er muligt at få et hvilket som helst søgeord frem på Google, men det betyder ikke, at andre også foretager den samme søgning, og hvor sjovt er det at ligge nummer 1 på Google, hvis der er 0 søgninger på det specifikke søgeord. Det siger sig selv, at det ikke er interessant, for hvis der ikke er nogen søgninger, så kommer der ikke nogen kunder i biksen.

Der er mange måder at vælge de forkerte søgeord. Et eksempel kun være, at man ville søgeords-optimere sin hjemmeside, så man dukker op på søgningen “aflivning af hund i Slagelse”. Problemet her er bare, at der ikke er nogen, der søger på “aflivning af hund i Slagelse”. Det fleste mennesker vil nemlig søge på “dyrlæge i Slagelse”.

Stjæl fra konkurrenterne - du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken selv

Den måde du foretager en søgeordsanalyse, er ved at finde en konkurrent, der gør det godt indenfor branchen. Derefter indtaster du konkurrentens URL på Ubersuggest, og så lister Ubersuggest alle de søgeord, som konkurrenten gør brug af, den placering konkurrenten har på Google på det givne søgeord, og hvor mange der søger på søgeordet hver måned. På den måde undgår du at skulle opfinde den dybe tallerken selv.

Derfra er det blot at udvælge de søgeord du synes er gode, dem kan du efterfølgende eventuelt måle din egen side i forhold til, så du kan finde ud af, hvordan du selv rangerer i forhold til konkurrenten på eksempelvis kvalitets-seo.dk.

Det kan godt betale sig at starte i det små

Da kvalitets-seo.dk stadig er en relativt ny hjemmeside, så har den ikke rigtig nogen placeringer, og de skal skabes fra bunden. Derfor har jeg foretaget en søgeordsanalyse, og en af de søgesætninger jeg har fundet frem til, er “SEO optimering”. Den beskriver vores kernekompetence, og der er over 800, der søger på det hver eneste måned. Om det så alle sammen er kunder, eller om det er andre, der er i gang med at foretage SEO optimering, det ved vi ikke, men hvis der er bare 200 potentielle kunder pr måned, så ville det da være lækkert at ligge på side 1 og få del i de 200 kunder.

Det er ikke meget fantasi der skal til, for at man kan forestille sig, hvad der sker, hvis man ligger godt på 100 gode søgeord, og på den måde kan trække 200 potentielle kunder ind fra hver af de 100 søgeord.

Det skal du gøre

Det vigtigste er, at du husker at se på, hvor mange der benytter det her søgeord pr måned, men det er også en god idé at se på, hvad konkurrencen er.

  • Find en konkurrent
  • Undersøg dem på Ubersuggest
  • Se hvad konkurrenten har
  • Tilføj dine egne eksempler.

Hos kvalitets-seo.dk fokuserer vi meget på søgesætninger, og det gør vi fordi, det stort set er umuligt at ende på side 1 på de meget brede søgeord som “vin”, “rejser” eller “bil”, og brugerne søger ikke på den måde længere.

En bruger der skal finde en bil, vil ofte specificere og søge på eksempelvis “bil med soltag” eller “bil med plads til barnevogn”. Ligeledes er det en god idé at indsnævre dine valgte søgeord og sætninger. Søgninger, hvor der er 10, 20 eller 50 søgninger om måneden, kan være rigtig gode søgeord. Hvis man eksempelvis forbinder sit søgeord med “køb” så går man direkte efter de brugere, der er interesserede i at købe.

Derfor er det en god idé at lave meget målbare søgninger, der passer direkte til din hjemmeside.

Vi håber, du kunne lide vores lille søgeordsanalyse guide.

Du kan naturligvis købe søgeordanalyse af Kvalitets-SEO.dk

Shopping Basket

KONTAKT KVALITETS SEO.

Skal vi samarbejde og lave resultater?

Kvalitets SEO

Gratis Rapport

GRATIS RAPPORT.

Få din gratis rapport, udfyld venligst formen.